mandag 22. august 2011

Vedkomfyr

I det romantiske bildet av et gårdsbruk bak stakittgjerde, hanegal og sprossavinduer hører det til en vedkomfyr.  Det finnes en del på finn.no, men de er ikke så alt for mange, og litt for mange av dem bærer preg av vanskjøtsel.  Dessverre. 

Men den som leter den finner, og jeg har funnet!!  Svenske Josef Davidssons eftr lager støypjernsovner etter gamle tegninger heller det moderne rælet som er så dominerende i alle støypjernovn-produsentenes kataloger i dag.  Jeg har jamra over dette før.  Moderne er ofte bra det, men det er ikke det jeg vil ha akkurat når det kommer til vedovn, og da er det vanskelig å finne noe.

Men altså.  Etterfølgerne til Josef kan kanskje redde meg?  Det aner meg at dette ikke er gratis, men det er vel lov å ønske seg?

Den største modellen heter "Smålandsspisen 1896", og er ganske stor.  Den er angivelig en tro kopi av en ovn fra 1896, men laga i bedre jern enn ovnene ble den gangen  Skal den varme et helt hus, og være mulig å bruke som erstatning for den elektriske komfyren, er det nok en fordel at det er litt størrelse på den.







Alternativt finnes det en litt mindre modell.


Idun heter en annen modell de lager.  Den er også fin, og er i følge produsenten en nor forbedra utgave av en ovn fra 1930-tallet. 





Skulle jeg noen gang få for mye penger må jeg vurdere en sånn til dukkestua tror jeg.  Det er altså en fullt brukbar vedkomfyr i barnestørrelse!  Bake en og en bolle da, kanskje?

6 kommentarer:

Saras stove sa...

Åh, for noen flotte vedkomfyrer! Det er slikt vi vil ha! Ha en fin dag!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Ja, her fant du meg hjemme, og gårdsdrømmen min fikk atter mer næring!

Klem Cathrine :-)

Ingrid sa...

Ja ikke sant de er fine!? Bra det ikke er bare meg som har sære ovnsønsker ;)

MissMette sa...

Hei :)
Kom over bloggen din her, og la meg til som følger ღ Elsker slike ovener som du viser her, og skulle såååå gjerne ha hatt et kjøkken som hadde hatt plass til en slik skatt ღ kanskje en gang i fremtiden? :) Ta gjerne en titt inn hos meg også, velkommen skal du være :) Ønsker deg en flott uke, klem fra Mette

Lise Marit sa...

Pappa fikk tak i en slik gammeldags kjøkkenovn i helga. Han har den stående klar for oppussing. Han har ingen kjøper på den enda ;-) Du kan jo evt ta kontakt med ham for bilder, pris osv. Han leverer, og monterer, etter godkjenning fra brann/feise-vernet. Mobilnr 95273788 eller mailadresse oyvind.heimstad@ntebb.no. Bare hils fra meg, for jeg har nevnt deg!

Husfrua sa...

Så koselig blogg du har! Kom tilfeldig over den då eg leita etter info om restaurering av gamle vedovner. Har ein gammal kjøkkenvedovn, Kværner Jernstøperi No 174, som eg håpar eg kan restaurere. Desse gamle vedkomfyrane er så flotte! Men det var nå den du har skreve om i innlegget også! Nydeleg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...