tirsdag 13. desember 2011

13. Santa Lucia

I Svingen-utgave.  Fin variasjon fra den kanskje mest kjente Luciasangen.  Men den aller fineste er denne.

Luciadagen er unnagjort.  Vi feira i barnehagen til Ola i dag tidlig.  Fine unger sang og serverte lussekatter.  Jeg ville også ha lussekatter så jeg dro hjem og bakte mine egne.  Safran og smør, da blir til og med glutenfri gjærbakst god ;)

Glutenfrie lussekatter

Ca 0,5 Semper glutenfri mix
100 gram sukker
100 gram smeltet meierismør
1 poser tørrgjær
0,5 ts bakepulver
0,5 g malt safran
Ca 2,5 dl lunket melk
1 egg

Bland det tørre.  Smelt smøret og varm vannet til 37 grader. Tilsett det våte i det tørre og rør kraftig med kjøkkenmaskin i ca fem minutter (viktig!!).  La deigen heve i ca 60 min uten at du slår den ned.  Bak ut med minst mulig mel.  Deigen må være litt løs så du får være lett på hånda eller evt legge ut deigen på brett med skje.  Jeg rulla mellom hendene i lufta over bakebollen.  Deigen er såpass fet at det gikk bra.  Etterhev lunt i en snau time.  Sett brettet forsiktig inn i ovn varma til 225 grader.  Stekes midt i ovnen i ca  8 min. 


Luftige og gode.
Det var lussekattoppskrifta mi.  Smart å legge ut den nå når dagen er over...  Akkurat som luciasangene er jo dette kjempeaktuelt i dag, kjempe Uaktuelt i morra.  Men men.  Oppskrifta kan godt bli til boller om du bytter ut safran med kardemomme og kansskje stapper inn en sjokoladebit eller to eller lager kanelboller av bollene.  Men husk KRAFTIG elting i fem minutter!  Det trengs for å få dem luftige.  Hilsen hun som en gang har prøvd uten... ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...