fredag 2. desember 2011

2. All i want for christmas

Andre desember og det snør!!  Hurra!!

Det er ikke så mange amerikanske sanger med på lista mi over favorittsanger, men denne gir julestemning.

Siden jeg har har fanga den jeg vil ha kan jeg jo ønske meg andre ting.  I år står det blant annet bøker på ønskelista.
"Rosa streker, røde tall" fra Marta Breen har jeg lyst til å lese.  Jeg jobber i helsevesenet og etter omtale av boka er vi litt på nett, Marta og jeg, så da hadde det vært morsomt å lese hele. 
Kjøkkenhageboka til Kirsty McKinnon ønsker jeg meg også.  Kirsty kjenner jeg litt til fra de årene jeg var landbrusksstudent, og føler meg rimelig sikker på at dette er ei kjekk bok å ha.  Ikke minst fordi den er skrevet på norsk, for norske forhold, ikke oversatt til norsk.  Oversatte hagebøker tar litt for ofte ikke godt nok hensyn til at klimaet og andre utfordriner hageeiere møter på er ulike fra land til land.
Såkalender har jeg på ønskelista.  Fortrinnsvis i 2012-utgave.  Jeg vet godt hva en såkalender er er, men har faktisk aldri tatt i en såvidt jeg kan huske, så det tenkte jeg kanskje jeg skulle gjøre i år.  Jeg er ikke, og blir nok aldri, biodynamisk bonde, men det er alltid morsomt å se saken fra en annen vinkel.
Den nye komplette bogen i selvforsyning er siste boka på lista.  Denne er dansk, men det er bedre enn engelsk, og dessuten tror jeg det er verdt det for boka omtales som noe for seg selv.  Jeg skal ikke bli selvberger heller, men jeg skulle veldig gjerne lest boka.

Dessuten ønsker jeg meg en liten og nett men god krypeoppistol til kroken under trappa på kjøkkenet og ei sautèpanne. (ikke heng meg om den streken peker gal veg.  Jeg har gitt opp å lære hva som er riktig.)

Den tidligere omtalte Marta Breen er ikke så kjempeglad i husmorbølgen som skyller over landet, men nå skal jeg avslutte i beste husmorstil ;)

Peanøttkjeksene jeg bakte med glutenfritt mel ble nemlig riktig så fine og gode, så da er den delen av julefeiringa sikra. 

Oppskrifta er som følger:

Glutenfrie peanøttkjeks

200 gram smør
3 dl sukker
2 egg
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
270 gram glutenfritt mel (jeg brukte Toro glutenfri kakemiks)
200 gram grovhakka kokesjokolade
2 dl peanøtter (de kan være salte, det går helt fint, er de ikke salte kan du tilsette bittelitt salt i røra)

Rør smør og sukker hvitt, tilsett ett og ett egg, bland og sikt inn det tørre og rør det inn, tilsett sjokolade og peanøtter.  Legges i passe små klatter på bakeplata og klemmes litt flate.  Stekes midt i ovnen på 180 grader til de er lett gyldne (15 min +/-)   Peanøtter kan finfint erstattes av eller kombineres med f.eks tørka tranebær.  Veldig godt.  Sjokolade kan ikke erstattes av noe, og passer til alt ;)


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...