onsdag 21. desember 2011

21. Vårres jul

Gubben har pappaperm, vi styrer og ordner og lager jul.  Akkurat som`a Tante Anna i sangen.  Slitsomt og koselig.  Dette er virkelig en av yndlingsjulesangene!



Jeg bakte glutenfrie krumkaker i dag og de ble så gode at jeg tenkte å dele.  Ikke kaker dessverre, men i alle fall oppskrifta.  Jeg har aldri bakt krumkaker før, så at de ble så gode og ikke minst fine, det var en gledelig overraskelse.  Glutenfrie kaker kan lett bli litt tørrere enn vanlig, men disse skal jo bli tørre, så dette står på ingen måte tilbake for glutenholdige varianter jeg har smakt tidligere. 
Utgangspunktet for oppskrifta er funnet på nett en eller annen plass.  Jeg husker ikke hvor lenger, dessverre.

Bildet er ikke mitt, det er tjuvlånt fra http://www.tine.no/ som betaling for at jeg er sånn storforbruker av varene deres i førjulstida ;)

Glutenfrie Krumkaker

1 egg
1,5 dl sukker
130 gram smør
1 dl melk
0,5 dl rømme
1,5 dl potetmel
0,5 dl maizennamel
1,5 dl Toro lys glutenfri mix
1 ts kardemomme

Smelt smørret og sett det til side så de kjølner litt.  Lag eggedosis av egg og sukker.  Bland alt.  Det tørre kan med fordel siktes inn da glutenfritt mel klumper mer enn hvetemel.  Stekes i krumkakejern i et halvminutt eller noe i den dur.  Bruk ikke mer enn ca 1 ss røre pr kake, og plasser den midt i jernet uten å gni den utover.  Jeg tulla litt i starten, men fikk vel ca 20 kaker av denne tror jeg.  Sånn ca. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...