søndag 4. desember 2011

4. Vi tenner våre lykter

Skomakergata er et godt barndomsminne, og det er litt koselig at mine unger synger på sangene fra advenstkalenderen som var ny den gangen jeg var ett år, en gang for lenge siden i steinaldern ca.  ("Fantes det butikker da du var lita, Mamma" spurte Ane for noen dager siden...


I dag har vi bakt pepperkaker og tre pepperkakehus som skal moteres senere denne uka.  Ungene har bakt og kosa seg med julebrus til arbeidet og jeg har ikke ett eneste bilde...  Litt for ivrig med alt mulig annet tydeligvis.  Huset lukter pepperkaker og årets første runde med medisterkaker.  Og jeg har gjort unna del 1 av "pepperkakebakst for spesielt interesserte".  En halv pepperkakedeig delt i fire og tilsatt fire ulike typer glutenfritt mel.   Nå vil jeg vite hvilket mel som gir kaker som lar seg bake ut og hvilket mel som gir best smak. 

Utgangspunktet for eksperimentet er verdens beste pepperkaker som "hører med" til jula mi.  Med nyoppdaga cøliaki og ny av året-glutenfri diett må jeg jo bare gjøre det beste ut av det.



Den opprinnelige oppskrifta er som følger

Pepperkaker
250 gram brunt farin
1,5 dl lys sirup
1 ss kanel
1 ss ingefær
0,5 ss malt nellik
1 ss kardemomme
0,5 ss allehånde
175 gram smør
1,5 dl fløte
1 ss natron
1 ss melk
1 liter hvetemel

Dette er en stor deig som med fordel kan halveres.

Kok opp farin, sirup og krydder.  Ha i smøret og rør til det smelter.  Pisk fløten og rør den inn.  Rør ut natron i melk og tilsett det i deigen.  Rør inn ca 2/3 av melet.  La deigen stå svalt natta over (den tåler å stå ganske lenge i kjøleskap).   Kjevle kakene så tynne som mulig, gjerne rett på bakepapiret (det er enkelere enn å kjevle på bordet og flytte dem over på plata etterpå).  Stekes på 175-200 grader i 6-8 minutter.  Fantastisk gode(!!), men egner seg dårlig til hus og annen pynt da de raskt blir myke om de ligger framme.


Så får vi se da om jeg lykkes med å lage glutenfrie kaker med god smak og fin fasong. 

Forøvrig har vi funnet ut hvor fortyvene herr og fru Skjære har plasser noe av den maten de var så ivrige på å stjele fra automaten tidligere i høst.  Det ble jo rene vårstemninga i adventsstaken.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...