søndag 16. desember 2012

Matrester kan brukes til så mangt...

Coop har konkurranse hvor man kan sende inn tips til hvordan man kan redusere mengden mat man kaster.  Et bra tiltak!  Det er ekkelt å tenke på all maten som kastes her i landet.  Enten som et resultat av at vi kandler mer enn vi klarer å spise, eller (enda verre) fordi datoen på pakken er nådd og så "tør" man ikke spise maten...  Resultatet er at vi som nasjon kaster enorme mengder mat hvert eneste år.  Det er en guffen tanke. 

Her er et lite bidrag.  Et "smalt" et, siden dette kun fungerer på risengrynsgrøt, men veldig veldig godt, og og et godt tips til søndagsdesserten: 

Gotländsk saffranspannkaka

Bilde "lånt" fra www.spisa.nu

Oppskrifta jeg bruker, ("støtter meg på" er vel et riktigere begrep) er fra svenska.yle.fi.  Gjengen på Strømsø lager mye rart og mye godt og det var hos dem jeg første gangen snappa opp denne måten å bruke opp grøtrester på.  Jeg lager den selvsagt glutenfri, jeg erstatter bare hvetemelet med glutenfritt fint mel, vekt mot vekt. 

Jeg slumper stort sett når jeg lager denne siden jeg stort sett bruker en rest fra en grøtmiddag (grøtrester kan fryses og tas opp når man trenger det).  Målene tar jeg derfor litt lett på, men jeg tilsetter egg så jeg er sikker på at det holder, og så passer jeg på at det ikke blir så alt for tykt lag i forma jeg bruker sånn at den blir gjennomstekt.

2 dl grøtris
4 dl vatten
½ ts salt
1 l melk
2 egg
1 dl hvetemel/65 gram glutenfritt fint mel
1dl (ca 65g) hakket mandel (kan sløyfes)
1 dl sukker
1 pakke (½ g) safran

Den svenske framgangsmåten:  Koka grötriset med vatten och salt i en kastrull ca 10 min under lock. Tillsätt mjölken och låt gröten svälla på svag värme under lock ca 45 min. Låt gröten svalna något. Blanda gröten med ägg, vetemjöl, mandel, socker och saffran. Häll smeten i en väl smord ugnssäker form ca 22 cm i diameter. Grädda saffranspannkakan i nedre delen av ugnen i 200°C ca 30 min.
Servera saffranspannkakan ljummen eller kall med lättvispad grädde och punschmarinerade bär. (Rørte bær med litt sukker fungerer også alldeles supert.)

Nam!  God tredje søndag i advent til alle :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...