torsdag 6. desember 2012

Nissestrikk

Det er tradisjon hos oss at ungene får nisseluer i kalenderen sin 1. desember.  Så også i år, og strikkepinnene fikk kjørt seg siste uka før kalenderen skulle fram siden det var på tide å fornye nisseluesamlinga litt. Kalendergavelue er (selvsagt) ikke synonymt med ny lue. I fjor fikk de i beste gjenbruksånd de gamle pent innpakka som en markering av nisseluesesongens start, men i år har de blitt ett år større og eldre.

I utgangspunktet skulle Ane få ny lue siden jeg tenkte at åtteåringen kanskje begynte å bli litt "ferdig" med blånisselua jeg strikka til henne for noen år siden.  Men så ramla jeg over dette mønsteret og måtte bare prøve siden lua så så fin ut.  Amund hadde heller ikke nisselue strengt tatt (bare et misfoster av ei tovalue jeg strikka for noen år tilbake da jeg enda var veldig urutinert strikker(nå er jeg bare urutinert ;) )).  Jeg har garnlager herifra til evigheten så innkjøp av nytt var helt uaktuelt.  Jeg tok derfor en råsjang på at to nøster Silke Alpakka ville være et passende garn og at det ville være nok av det.  Heldigvis for meg var det både passende og nok.  Flaks siden det er surt å rekke opp, og garnet ikke er å få kjøpt lenger. 

Passformen på denne lua er perfekt!  Lett å strikke var den også til tross for at dette var mitt første forsøk med flettestrikk. Jeg har sett på det som "for de flinke" men det var rett og lett latterlig enkelt sammenlikna med hva jeg har sett for meg! *ovenpå*



Ola er en travel gutt og jeg har ikke fått tatt bilder av ham i lua hans enda.  Den er strikka etter eget hode og jeg tenkte å skrive ned oppskrifta og legge ut den sammen med bildene.  Det får bli en annen dag.  Ane, stakkar, har ikke fått noen lue enda, men desember kom med skikkelig kulde, så den tykke tova blånisselua er i daglig bruk og eieren strålende fornøyd ;)

2 kommentarer:

Eldhuset sa...

Den lua var kjempesøt, og i tillegg satt den godt på!

Ha en fin kveld!

Hilde sa...

Kjempesøt. Har nettopp strikket den lua til mitt barnebarn. Det ble skikkelig julete i rødt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...